Välkommen till kursen Beslut och risk i teori och praktik 1, 7,5 hp!

På denna sida kan du läsa mer om kursregistrering, kursupplägg med mera. Här hittar du även länkar till din kursplan och kursens schema. Kom ihåg att tacka ja till din plats via antagning.se!

Kursinformation

Kursen ges på halvfart under vecka 36-45.

Kursnamn

Beslut och risk i teori och praktik 1

Kurskod

DV011D

Anmälningskod

18413

Ansvarig akademi

Akademin för teknik och miljö

Kursansvarig lärare

Eva Boo Höglund
E-post: evabod@hig.se
Tel: 073-720 16 77

Kursadministration

Camilla Nordin
E-post: cnn@hig.se
Tel: 026-64 87 46

Registrera dig på kursen!

För att kunna registrera dig på din kurs behöver du först skapa ditt användarkonto. Läs mer om hur du gör i våra "fem steg för att komma igång".

Om du inte registrerar dig på kursen i tid, mister du din plats. Kontakta din kursadministratör innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

Om du är antagen med villkor kan du inte själv registrera dig på din kurs.

Period för kursregistrering: 27 augusti – 9 september

Om kursen

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan, kurslitteratur och schema

Kursplan med litteraturlista

Den kurslitteratur som du själv behöver skaffa till kursen kan du se nedan. Utöver kurslitteraturen tillkommer utdelat material samt material på webben.

  • Grimvall, Göran, Jacobsson, Per & Thedéen, Torbjörn (red.): Risker i tekniska system. Studentlitteratur 2003. ISBN: 9789144026640.
  • Hammond, John S. & Keeney, Ralph L. & Raiffa, Howard: Smart Choices: a practical guide to making better decisions. Harvard Business Review Press 2015. ISBN: 9781633691049.

Det finns också en äldre pocketupplaga av Smart choices från 2002 (ISBN 9780767908863) som har samma innehåll. Boken finns också på svenska som Fatta smarta beslut: en praktisk guide till bättre beslutsfattande, men den upplagan från 1999 är slutsåld.

  • Kursen har inget schema då den ges helt på distans via Blackboard.
Kursupplägg och kommunikationssätt

Kursupplägg

Upplägget på kursen är flexibelt så att du själv kan välja när på dygnet och under veckan du vill studera. Enstaka redovisningar är tidsbundna, men du kommer ha möjlighet att påverka tiderna.

Kursen bygger i stor utsträckning på att du arbetar på egen hand, med att läsa kurslitteraturen, söka annat material, lösa mindre uppgifter och skriva kortare eller längre texter. Till det kommer också diskussionsuppgifter i diskussionsforum och enstaka muntliga redovisningar.

Kommunikation

Undervisning och kontakter med lärare och studentkollegor sker via webben och vid behov telefon och e-post. Vi använder lärplattformen Blackboard som kommer att vara samlingsplatsen för alla kursdokument, information, diskussioner med mera. För seminarier och frågestunder använder vi ett webbaserat konferensverktyg. För att använda våra webbtjänster behöver du ett användarkonto vid Högskolan. På sidan "Fem steg för att komma igång" kan du läsa om hur skapar ett användarkonto. Observera att du kan skapa ditt konto först två veckor innan terminsstarten. Följ även steg 2 och 3, steg 4 och 5 riktar sig dock främst till studenter som läser på campus.

Kursvärdering

Kursvärdering

Efter att din kurs har avslutats kommer du att få en webbaserad kursvärderingsenkät skickad till din e-postadress. Dina svar i kursvärderingen är mycket värdefulla och synpunkterna hjälper oss att förbättra och utveckla kursen. Alla studenter som har läst kursen får sedan en rapport där alla synpunkter finns sammanställda.

Särskilt pedagogiskt stöd

Behöver du ansöka om särskilt pedagogisk stöd?

Om du behöver pedagogiskt stöd på grund av en funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan kursen börjar.

Återbud och avbrott på kurs

Återbud och avbrott på kurs

Om du inte tänker läsa kursen är det viktigt att du lämnar återbud så snart som möjligt. På så sätt kan platsen erbjudas till någon annan. Du lämnar återbud via ”Mina sidor” på antagning.se.

Om du avbryter dina studier på kursen inom tre veckor efter kursstarten, så har du möjlighet att söka om kursen igen. Du kan göra detta avbrott själv genom att lämna återbud på antagning.se.

Allmän information

Biblioteket
Biblioteket ligger mitt på campus och är öppet för alla. Aktivera ditt HiG-kort som lånekort på Biblioteket för att kunna låna böcker. Alla elektroniska resurser, så som e-böcker, artiklar och databaser når du via hemsidan med ditt användarkonto.

Hig.se/student
Hig.se/student är webbsidan för dig som studerar här på Högskolan. Härifrån hittar du länkar till sidor som rör dina studier och annan information. Här finns också ett nyhetsflöde som uppdateras kontinuerligt med aktuell studentinformation.

It-support
Till it-supporten vänder du dig om du upplever tekniska eller datorrelaterade problem. It-supporten är öppen för besök måndag-fredag 09.00-15.00. Du kan även kontakta dem på telefon: 026-64 88 80, eller e-post: itsupport@hig.se.

Studentcentrum
Studentcentrum i hus 22 är den naturliga mötesplatsen på Högskolan. Här träffar du kunnig personal som kan hjälpa dig med det mesta som rör dina studier. Här finns också ett café och informationsskärmar som visar dagens schematillfällen och studierelaterad information. Du kan även mejla dina studierelaterade frågor till studentcentrum@hig.se.

Stöd under studietiden
På Högskolan i Gävle finns flera stödfunktioner, som till exempel studievägledning, studenthälsa, skrivarverkstad och pedagogiskt stöd för studenter med olika typer av funktionsnedsättningar.

Webbmöten via Adobe Connect eller Zoom
Adobe Connect och Zoom är två verktyg för att hålla möten och föreläsningar på distans via Internet. Du behöver en webbkamera och ett headset med mikrofon för att delta.

Publicerad av: Camilla Nordin Sidansvarig: Maria Strand Sidan uppdaterades: 2018-08-17
Högskolan i Gävle
www.hig.se
Box 801 76 GÄVLE
026-64 85 00 (växel)