Kursupplägg
Kursens upplägg
Den här terminen inleds med kurserna Projektledning I (7,5 hp.) och Projektledning II (7,5 hp.). Det betyder mycket praktiska övningar – men som alltid när det gäller kurser på universitet- och högskolenivå måste ni uppnå kursplanernas samtliga mål, inklusive de vetenskapliga, för att bli godkända. Kursmålen står i kursplanen för respektive kurs och finns i sin helhet på Högskolan i Gävles webbplats. Här följer en sammanställning av målen för kurserna Projektledning I och II:
• Kunskap och förståelse – ni ska kunna:
o Visa förtrogenhet med teori och metodik inom området projektledning.
o Visa förtrogenhet med teori och metodik inom ledarskap och grupprocesser.
• Färdighet och förmåga – ni ska kunna:
o Välja och kommunicera ett projektområde.
o Planera ett projekt.
o Genomföra ett planerat projekt.
• Värderingsförmåga och förhållningssätt – ni ska kunna:
o Kritiskt granska och kritiskt bedöma projektplaner.
o Utvärdera det genomförda projektet och bedöma andras genomförda projekt.
Det är dessa mål som ni på olika sätt examineras på och det är målen som styr hur undervisningen läggs upp och vilken kurslitteratur ni ska läsa.
OBS! Att ni kommer att behöva jobba fortlöpande med projektet från dag 1 i arbetsgrupper om ca 5 studenter, som ni fortsätter att jobba med på nästa kurs. Båda kurserna innebär mycket arbete i arbetsgrupperna och det är därför viktigare än någonsin att ni är fysiskt närvarande på högskolan eller på annan plats där ni kan arbeta ostört tillsammans. Vi kommer naturligtvis inte att kontrollera hur ni väljer att samarbeta, online (exempelvis via Zoom) eller offline men erfarenheter från tidigare terminer har visat att grupparbete på distans via länk inte ger samma goda resultat som täta fysiska träffar.
Innehåll och upplägg:
Kurs 1: Projektledning I (7,5 hp.; helfart, vecka 36-40)
Vad är egentligen ett projekt och vad innebär det att leda ett projekt? På den här kursen utforskar vi framför allt idéprocesser och planeringsprocesser i anslutning till projekt. Undervisningen består av föreläsningar, grupphandledningar och workshops. Ni kommer att få uppgifter under kursens gång som ni ska lösa och redovisa fortlöpande. Ni ska även skriva individuella loggböcker (se särskilt dokument). Mer information kommer senare.
Kurs 2: Projektledning II (7,5 hp.; helfart, vecka 41-45)
Nu när projektet är planerat är det dags att genomföra det. Fokus på den här kursen ligger på just själva genomförandet och ni bedöms utifrån er förmåga att förstå, analysera och reflektera projektet i egenskap av process. Det innebär att även ett havererat projekt kan vara lyckosamt för kursens vidkommande: huvudsaken är att ni förstår varför det går som det går och att ni har förmågan att analysera inte bara framsteg utan också tillkortakommanden. Förutom grupphandledning erbjuds ni en föreläsning i socialpsykologi som följs upp med ett obligatoriskt seminarium. Även på denna kurs ingår fortlöpande redovisningar och en fortsättning på loggboken från förra kursen.
Examination
Datum för de båda kursernas examinationstillfällen (ordinarie tillfälle, om-examinationstillfälle, uppsamlingstillfälle samt restinlämning) framgår i schemat i Canvas.
Kurs 1: Projektledning I (7,5 hp.; helfart, vecka 36-40)
Inlämning och redovisningar av projektplan i två steg samt loggbok.
Kurs 2: Projektledning II (7,5 hp.; helfart, vecka 41-45)
Examinerande seminarium, loggbok samt projektpresentation.
Kurslitteratur
Kurs 1: Projektledning I (7,5 hp.; helfart, vecka 36-40)
• Blomberg, Jesper (2013). Myter om projekt. Lund: Studentlitteratur. 170 sidor.
• Gustavsson, Tomas (2016). Agil projektledning. Stockholm: Sanoma utbildning. 233 sidor.
• Palm, Lars (2006). Kommunikationsplanering: en handbok på vetenskaplig grund. Lund Studentlitteratur. 185 sidor.
Ytterligare texter kan tillkomma.
Kurs 2: Projektledning II (7,5 hp.; helfart, vecka 41-45)
• Gustavsson, Tomas (2016). Agil projektledning. Stockholm: Sanoma utbildning. 233 sidor.
• Johansson Thomas & Lalander, Philip (2010). Vardagslivets socialpsykologi. Malmö: Liber. 175 sidor.
• Nilsson, Björn (2015). Socialpsykologi: teorier och tillämpningar. Stockholm: Liber. 276 sidor.
Ytterligare texter kan tillkomma.
STUDIEHANDLEDNING
Kommunikationssätt
Kommunikationen i kursen sker via Zoom, e-post, Canvas och fysisk träff.
Från och med höstterminen 2020 ersätter Canvas den nuvarande lärplattformen Blackboard. När du har registrerat dig på din kurs via Ladok skrivs du automatiskt in på kursen i Canvas. Det kan ta upp till 60 minuter innan ditt användarnamn lagts till i lärplattformen och du kan se din kurs i Canvas.
Logga in i Canvas
Övrig information
Vid frågor kontakta också:
Lärare: Robert Månsson
E-post: robert.mansson@hig.se