Om kursen
Undervisningen sker genom förinspelade föreläsningar som görs tillgängliga löpande under kursens gång via Canvas. Föreläsningarna följs upp med seminarier både digitalt och på campus. Kursen omfattar ca 4–5 digitala seminarier (webbseminarier). De lärarledda seminarierna lägger fokus på att bearbeta och reflektera över kursens innehåll och anknyta innehållet till den egna undervisningen. Kursen behandlar genom föreläsningar och seminarier individuella och externa faktorer som kan påverka flerspråkiga och nyanlända elevers lärande i språkligt heterogena lärmiljöer.
Lärandemål efter fullgjord kurs
- visa insikter i och kunna diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer
- få syn på hur språkliga och kulturella mönster, värderingar och hierarkier i skola och samhälle påverkar elevernas villkor för lärande
- diskutera undervisning utifrån ett andraspråksperspektiv på lärande
Examination
Examinationen sker skriftligt och muntligt genom seminarier, löpande uppgifter med praktisk tillämpning av språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i det egna klassrummet, muntliga redovisningar samt skriftlig slutexamination. Muntliga redovisningar samt deltagande i seminarier sker via webbseminarier med det digitala verktyget Zoom.
Genomförande
Studietid: Start v 36, 2020-08-31 och avslut v 22, 2021-06-04.
Studietakt: Distans, åttondelsfart, dagtid
Studieort: Gävle