Forskning vid akademin
Den forskning som bedrivs inom Akademin för utbildning och ekonomi är koncentrerad till det samhällsvetenskapliga och humanistiska området. Här presenteras akademins forskning och forskare efter forskarämne.
Den forskning som bedrivs inom Akademin för utbildning och ekonomi är koncentrerad till det samhällsvetenskapliga och humanistiska området. Här presenteras akademins forskning och forskare efter forskarämne.
Forskning inom bildpedagogik intresserar sig särskilt för ämnesspecifika frågor i relation till lärande och kunskapsutveckling inom ramen för utbildningsvetenskaplig forskning. Forskningen som bedrivs har koppling till samhällsenliga förändringar och samhällsutmaningar med fokus på aspekter av innovativt lärande. Gruppens forskning berör bland annat frågor om ledarskap, estetiska lärprocesser och frågor om visuell kommunikation.
Digitala rörelser – ett projekt med fokus på digital kompetens, digitala möjligheter och estetik i förskolan.
O Magnusson, Lena, lektor
Att förebygga hot och våld i skolan genom hållbara relationer - skolans mellanrum. (avslutat)
Hur byggs en hållbar utbildningsmiljö
Making IT happen - A study of advanced use of digital technologies in Sweden upper secondary school
RAOL - Rektorers arbetsmiljö och lämplighetsprovning av nya lärare
Väg skäl - En longitudinell studie av val och ideal i lärares yrkesbanor
Biamba, Cresantus, lektor
Bäckman, Kerstin, lektor
Edling, Silvia, professor
Elm, Annika, lektor
Fransson, Göran, professor
Fredlund, Tobias, lektor
Frelin, Anneli, professor
Grannäs, Jan, docent
Haglund, Björn, docent
Hammarberg, Annie, lektor
Holmberg, Jörgen, lektor
Masoumi, Davoud, lektor
Cananau, Iulian, lektor
Kaatari, Henrik, lektor
Modiano, Marko, professor
Thomas, Kavita, lektor
Ämnet utgår från frågeställningar som uppstår i organisationer och företag, och att hitta lösningar på dessa. Vår forskning är koncentrerad till forskningsområdet Hållbara Affärsrelationer (HAR) som stärker Högskolans vision och mål om att all utveckling ska bidra till hållbara livsmiljöer för människan. Vi tillämpar kvantitativa och kvalitativa metoder för att analysera hur hållbara affärsrelationer byggs, utvecklas och upprätthålls i olika former av företag och organisationer.
Ahmadi, Zahra, lektor
Brunåker, Svante, lektor
Edlund, Peter, lektor
Fagerström, Arne, professor
Fjellström, Daniella, lektor
Fregidou-Malama, Maria, lektor
Hartwig, Fredrik, lektor
Homayoun, Saeid, lektor
Huda Chowdhury, Ehsanul, lektor
Hyder, Akmal, professor
Jernberg, Signe, lektor
Kang, Olivia, lektor
Kurvinen, Jaana, lektor
Kågström, Jonas, lektor
Ljung, Anna, lektor
Mutiganda, Jean Claude, lektor
Osarenkhoe, Aihie, professor
Sundström, Agneta, docent
Svanberg, Jan, lektor
Strömberg, Annika, lektor
Vilhelmson, Pär, lektor
Wallmon, Monika, lektor
Åge, Lars-Johan, professor
Kristoffersson, Eleonor, gästprofessor
Leidhammar, Börje, adjungerad professor
Söderlund, Jenny, lektor
Edin, Anna, professor
Lövgren, Karin, lektor
Vesterlund, Per, lektor
Forskningen i pedagogik som bedrivs inom högskolan behandlar tre nivåer: individ- och gruppnivå, aktivitetsnivå och samhällsnivå, med ett särskilt fokus på lärandeprocesser. Detta gestaltas inom forskningen som bedrivs med uttalade intressen för lärande, undervisningens processer, former och innehåll samt för fostran, formulerat inom projekt som särskilt uppmärksammar social hållbarhet och social rättvisa, inkluderande processer, studie och yrkesvägledning, specialpedagogik för lärande, hälsofostran, bedömningsforskning, ledarskapsforskning, lärande i arbetslivet, studier kring identitetsutveckling, jämförande komparativa studier, ämnesstudiers och pedagogiska handlingsplaners olika villkor samt som läroplansteoretisk forskning. Intresset för lärandeprocesser rör sig därmed över de olika nivåerna, såväl inom som utanför utbildningssystemet både nationellt och internationellt, och ger på så sätt exemplifieringar av hur vi människor formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang.
Special Education in Contextual Settings (SECS)
Studies in Eductional Policy (SEP)
Björklund, Erika, lektor
Carlson, Åsa, lektor
Francia, Guadalupe, professor
Gill, Peter, professor emeritus
Gunvik Grönblad, Ingegerd, lektor
Kalinnikova, Liya, lektor
Liljestrand, Johan, docent
Pettersson, Daniel, lektor
Carlsson, David, lektor
Dahlin, Olov, lektor
Larsson, Stefan, lektor
Lindgren Ödén, Birgit, lektor
Ristiniemi, Jari, professor
Thalén, Peder, professor
Annell, Cecilia, lektor
Björk, Ingrid, lektor
Blückert, Ann, lektor
Farstad, Britt, lektor
Widbäck, Anders, lektor
Wistrand, Helena, lektor
KONTAKTA OSS
Högskolan i Gävle
801 76 Gävle
026 - 64 85 00
Följ oss i sociala medier