Omfattning
2,5 + 2,5 hp
Syfte
Huvudsyftet med kursen är att ge doktoranden övning i kommunikativa arbetsuppgifter och procedurer som förekommer inom forskarutbildning och forskning. Detta inkluderar olika aspekter av vetenskapligt skrivande, publicering och presentation av forskningsresultat, samt övningar och förberedelse för licentiatseminarium och disputation. Ett annat syfte är att skapa ett forum för beredning av förslag till doktorandprojekt.
Innehåll
Del 1:
Del 2:
Innehållet är preliminärt och öppet för förslag på tematiska ämnen i medverkan med företagen.
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska:
Utbildningsform
Seminarier
Kurslitteratur
Ingen obligatorisk kurslitteratur. Studenten får självständigt söka information. Referensdokument avseende speciella områden kommer att lämnas i god tid före respektive seminarium.
Examination
Seminarier
Muntlig presentation och opposition
Godkända vetenskapliga artiklar
Kursansvarig
Per Jernberg
Akademi
Högskolan i Gävle, Akademin för teknik och miljö, Avdelningen för bygg-, energi- och miljöteknik
Omfattning
7,5 hp
Syfte
Huvudsyftet med kursen är att ge en bred kunskap och bibringa ett systematiskt tänkande och förståelse av energisystem, inkluderande stegen omvandling, distribution och användning. Särskilt fokus läggs på energieffektivitet tillsammans med miljömässiga och ekonomiska konsekvenser. Införande av förnybar energi i energisystem och den roll energisystem spelar i den byggda miljön är andra viktiga frågor.
Innehåll
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska:
Utbildningsform
Föreläsningar, seminarier och studiebesök. Språket kan variera mellan engelska och svenska.
Kurslitteratur
Litteraturen kommer att bestå av olika typer av kopierat material som delas ut under kursen.
Examination
Examination av individuellt projektarbete 1, muntlig presentation
Examination av individuellt projektarbete 2, muntlig presentation
Skriftlig tentamen
Kursansvarig
Mathias Cehlin
Akademi
Högskolan i Gävle, Akademin för teknik och miljö, Avdelningen för bygg-, energi- och miljöteknik
Omfattning
7,5 hp
Syfte
Kursen ger en god kunskap om byggnads- och installationsteknik (HVAC) som bidrar till små behov av köpt energi till byggnader. Kursen kommer också att ge ytterligare kunskap om byggnadsfysik, ventilationsteknik och inneklimat etc. som skapar en bättre förståelse av byggrelaterade problem av olika slag, i syfte att applicera teknik som bidrar till både energieffektiva och hälsosamma byggnader.
Innehåll
Beräkningar av energibalansen för byggnader utan existerande programvara, främst månatliga beräkningar för småhus. Bygg- och VVS-teknik för extremt energieffektiva byggnader, t.ex. passivhus. Erfarenheter från befintliga extremt energieffektiva byggnader. Byggnadsteknik med hänsyn till fukt etc. Utredningar och kalkyler med avseende på fuktproblem. Byggnadsmaterial. Mögel. Radon. Byggakustik. Energieffektivitet och sunda hus – potentiella motsättningar. Byggnadsplanering för friska och energieffektiva byggnader. Termiskt inomhusklimat. Luftkvalitet inomhus. Byggnadsproblem (sjuka hus-syndromet – SBS), hälsofrågor. Ventilationskrav och ‑konstruktion med olika metoder. Möjligheter och begränsningar med olika ventilationssystem. Ventilationseffektivitet. Luftfilter. Elektrisk verkningsgrad för fläktar, pumpar, etc. Energibesparing med hjälp av värmeväxlare, värmepumpar och solfångare.
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska:
Utbildningsform
Föreläsningar, handledning, studiebesök, seminarier och presentationer. Skriftliga och muntliga redovisningar, studiebesök, seminarier, opposition och viss handledning är obligatoriska.
Kurslitteratur
Elektroniskt tillgängliga dokument
Examination
Skriftlig tentamen (betyg 3, 4 eller 5)
Kursansvarig
Robert Öman
Akademi
Mälardalens högskola, Akademin för ekonomi, samhälle och teknik, Avdelningen energi, bygg och miljö
Omfattning
4 hp
Syfte
Kursen behandlar hur fjärrvärmesystem är uppbyggda, drivs och försörjs samt betydelsen av fjärrvärme för hållbar utveckling.
Innehåll
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Utbildningsform
Föreläsningar, diskussioner i grupp och plenum, och studiebesök
Kurslitteratur
Examination
Skriftlig tentamen
Kursansvarig
Sven Werner
Akademi
Högskolan i Halmstad, Sektionen för ekonomi och teknik, Energiteknik
Omfattning
10 hp
Syfte
Kursens övergripande mål är dels att ge den studerande möjligheten att systematiskt reflektera över det egna forskningsområdet i ett större filosofiskt och vetenskapsteoretiskt perspektiv, och dels att öka medvetenheten om allmänna metodologiska frågeställningar. Centrala frågor och problemställningar kring den vetenskapliga kunskapens natur kommer att diskuteras och seminariebehandlas.
Innehåll
För att stärka den generella kunskapen i grundläggande vetenskapsfilosofi kommer kursens första del att behandla begrepp såsom determinism, induktion, deduktion och paradigm. Kursen kommer även att innehålla föreläsningar om ontologiska- epistemologiska – och vetenskapsteoretiska perspektiv, samt forskningsetik. Den senare delen av kursen kommer att vara mer inriktad mot vetenskapsteoretiska praktiska implikationer och vetenskapsteoretisk tillämpning i nutida forskning.
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Utbildningsform
Föreläsningar och seminarier
Kurslitteratur
Rekommenderad läsning:
Examination
Skriftlig tentamen
Kursansvarig
Patrik Sörqvist
Akademi
Högskolan i Gävle, Akademin för teknik och miljö, Avdelningen för bygg-, energi- och miljöteknik
Omfattning
7,5 hp
Syfte
Kursens syfte är att bibringa förtrogenhet och kunskap om vetenskapsteori på forskarutbildningsnivå.
Innehåll
Kursen är huvudsakligen tematisk med utgångspunkter i lärandemålen och utgår från såväl äldre som moderna vetenskapsteoretiska riktningar. Vidare problematiseras allmän vetenskapsteori och vetenskapsfilosofi:
Kursen behandlar olika perspektiv på kunskapsbildning och vetenskapsutveckling: rationell/kumulativ respektive paradigmatisk, kunskap om skillnader och likheter mellan samhälls-/humanvetenskaplig respektive naturvetenskaplig vetenskaps- och teorisyn. Kursen orienterar om olika ontologiska uppfattningar som exempelvis idealism, materialism, existentialism och dialektik. Kursen behandlar kunskapsteoretiska frågor: Vad innebär kritik och kritiska förhållningssätt? Hur kan olika kunskapsteoretiska ståndpunkter (t ex relativism, konstruktivism och funktionalism, hermeneutik, positivism, relativism och fenomenologi) kritiseras? Kursen tar upp metodologiska (ideografiska, nomotetiska, induktiva, deduktiva, abduktiva och deskriptiva) ansatser, samt konkret metodtillämpning vid datainsamling och -behandling.
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska kunna:
Utbildningsform
Föreläsningar och seminarier
Kurslitteratur
Länk till NYMUS
Examination
Obligatoriskt seminarium 1, 1,0 hp
Obligatoriskt seminarium 2, 1,0 hp
Obligatoriskt seminarium 3, 1,0 hp
Individuell inlämningsuppgift, 4,5 hp
Kursansvarig
?
Akademi
Mälardalens högskola
Omfattning
7,5 hp
Syfte
Kursen ska ge ytterligare kunskap om energibalans etc. för byggnader, innefattande beräkningar och parameterstudier, analyser och kritiska utvärderingar. Denna kunskap ska bidra till utformning av byggnader med låga energibehov, god ekonomi och ett bra inomhusklimat.
Innehåll
Beräkningar, analyser och parameterstudier av energibalansen för byggnader (med och utan dator). Jämförelser och analyser avseende energiförbrukning baserade på mätningar samt beräkningar. Termisk tröghet och termiskt inomhusklimat etc. Övning i kritiska utvärderingar och förståelse och användning av resultat som tar olika begränsningar i beaktande.
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska:
Utbildningsform
Projektarbete i form av ett grupprojekt med stöd av regelbunden handledning och några föreläsningar.
Kurslitteratur
Ingen obligatorisk kurslitteratur. Studenten har att självständigt söka litteratur och information. Vissa dokument till stöd för datorberäkningar och några föreläsningar kommer att finnas tillgängliga.
Examination
Skriftlig teknisk rapport och muntlig presentation (betyg 3, 4 eller 5)
Kursansvarig
Robert Öman
Akademi
Mälardalens högskola, Akademin för ekonomi, samhälle och teknik, Avdelningen energi, bygg och miljö
Omfattning
5 hp
Syfte
Kursen syftar till att ge en fördjupad förståelse för teoretiska perspektiv och en fördjupad förmåga att kritisk analysera och värdera data relaterade till hållbar utveckling. Kursen ska också bibringa en fördjupad kunskap om arbete med miljö och sociala frågor i företag. Målsättningen är att doktoranden efter genomgången kurs ska ha förmågan att inom arbetslivet aktivt hantera frågor med avseende på hållbar utveckling.
Innehåll
Kursen tar upp koncept som hållbar utveckling, CSR, green business, centrala aktörer och deras syn på företags ansvarstagande samt kritiska perspektiv på företags miljömässiga och sociala engagemang.
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska:
Utbildningsform
Föreläsningar, seminarier och självstudier
Kurslitteratur
Examination
Inlämningsuppgifter
Kursansvarig
Bozena Guziana
Akademi
Mälardalens högskola, Akademin för ekonomi, samhälle och teknik, Avdelningen för miljö och naturvetenskap
Omfattning
5 hp
Syfte
Kursen behandlar praktiska mätmetoder inom området energi- och strömningslära, särskilt med avseende på byggnaders energiförbrukning och faktorer i inomhusmiljön som påverkar hälsa, komfort och arbetsförmåga för människor.
Innehåll
Huvudsakliga mätmoment är:
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska:
Utbildningsform
Föreläsningar i kursen inkluderar mätteori samt demonstration och praktisk hantering av en mängd olika typer av mätutrustning. I slutet av kursen kommer fem laborationer genomföras. Resultat av laborationerna kommer att utvärderas i grupper och diskuteras vid ett avslutande seminarium.
Kurslitteratur
Litteraturen kommer att bestå av olika typer av kopierat material som delas ut under kursen.
Examination
Examinationen omfattar genomförda inlämningsuppgifter och aktivt deltagande i följande moment:
Laboration 1, 1 hp
Laboration 2, 1 hp
Laboration 3, 1 hp
Laboration 4, 1 hp
Laboration 5, 1 hp
Kursansvarig
Magnus Mattsson
Akademi
Högskolan i Gävle, Akademin för teknik och miljö, Avdelningen för bygg-, energi- och miljöteknik
Omfattning
5 hp
Syfte
Syftet med kursen är att presentera olika datoriserade verktyg för att analysera framförallt kommunala energisystem och fjärrvärmesystem ur ett systemperspektiv. Miljömässiga och ekonomiska konsekvenserna av de analyserade energisystemen kommer att omfattas.
Innehåll
Kursen innefattar föreläsningar om simulerings- och optimeringsprogram för energisystemanalys. Med hjälp av simulerings- och optimeringsprogrammen MODEST och MARTES kommer lokala/regionala energisystem att studeras och utformas. Arbetet omfattar energitillförsel, energianvändning och möjligheter till energieffektivisering, nya investeringar, m.m. Studierna inkludera energianalys, identifiering av möjliga förändringar i energisystemet, beräkning av lämpliga åtgärder och förslag på vad som bör genomföras.
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska kunna:
Utbildningsform
Föreläsningar, lektioner och projektarbeten
Kurslitteratur
Kurslitteraturen kommer att finnas tillgänglig på Blackboard (www.lms.se).
Examination
Projekt MODEST, 2,5 hp
Projekt MARTES, 2,5 hp
Kursansvarig
Mathias Cehlin
Akademi
Högskolan i Gävle, Akademin för teknik och miljö, Avdelningen för bygg-, energi- och miljöteknik
Omfattning
6 hp
Syfte
Kursen syftar till att ge en praktisk förståelse för solvärmesystemens funktion och de komponenter som ingår i solvärmesystem och dessutom ge en förståelse för hur olika designparametrar påverkar systemens prestanda och funktion. I kursen ska doktoranden bland annat designa och dimensionera ett solvärmesystem. Målsättningen är att doktoranden efter genomgången kurs ska ha förmågan att designa effektiva och väl fungerande solvärmeanläggningar.
Innehåll
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska kunna:
Utbildningsform
Inspelade föreläsningar, laboration (på campus), övningar, hemuppgift, seminarier. Kursspråk engelska.
Kurslitteratur
Examination
Skriftlig tentamen och laboration 2 hp (U, G, VG)
Hemuppgift 4 hp (U, G, VG)
Kursansvarig
Tomas Persson
Akademi
Högskolan Dalarna, Akademin Industri och samhälle, Energi och miljöteknik
Omfattning
5 hp
Syfte
Kursen syftar till att ge en praktisk förståelse för PV- och hybridsystemens funktion och de komponenter som ingår i dessa och dessutom ge en förståelse för hur olika designparametrar påverkar systemens prestanda och funktion. I kursen ska doktoranden bland annat designa och dimensionera ett PV- eller hybridsystem. Målsättningen är att doktoranden efter genomgången kurs ska ha förmågan att designa effektiva och väl fungerande PV- och hybridsystem.
Innehåll
Kursen behandlar elgenerering med solceller i nätanslutna och fristående system och i hybridsystem där andra typer av generatorer, särskilt vindkrafts- och dieselgeneratorer ingår. Studierna omfattar utformning, mätning och prestandaevaluering av komponenter och kompletta system. Simuleringar och designstudier med datorprogrammen PVsyst och Homer ingår i systemstudierna, som avslutas med systemanalys och evaluering. I kursen ingår också moment av projektering av anläggningar.
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska kunna:
Utbildningsform
Föreläsningar, övningar och projektarbete
Kurslitteratur
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter avseende projektet 2,5 hp (U, G)
Skriftlig tentamen 2,5 hp (U, 3, 4, 5)
Kursansvarig
Frank Fiedler
Akademi
Högskolan Dalarna, Akademin Industri och samhälle, Energi och miljöteknik
Omfattning
7,5 hp
Syfte
Kursen fokuserar på begrepp och metoder för att utveckla och leda hållbara innovationsprocesser såväl inom organisationer som i samverkan mellan organisationerna.
Innehåll
Teorier om hållbara innovationsprocesser och system:
Innovation i praktiken:
Efter genomgången kurs
Doktoranden ska kunna:
Utbildningsform
Kursen är baserad på föreläsningar, seminarier och handledning. Den är organiserad i fyra tvådagars seminarier som kombinerar föreläsningar av akademiker och praktiker med analys av litteratur. Inför seminarierna lämnar doktoranden en analys av den rekommenderade litteraturen. Slutrapporten presenteras och försvaras vid ett avslutande litteraturseminarium. Studenten är också aktiv som opponent vid detta seminarium.
Kurslitteratur
En litteraturlista tillhandahålls vid kursstart.
Examination
Litteraturstudier och aktivt deltagande vid seminarier, 3 hp (A, B, C, D, E, och F (FX))
Slutrapport inklusive presentation och opposition, 4,5 hp (A, B, C, D, E och F (FX))
Kursansvarig
Lars Bengtsson
Akademi
Högskolan i Gävle, Akademin för teknik och miljö, Avdelningen för industriell utveckling, IT och samhällsbyggnad
KONTAKTA OSS
Högskolan i Gävle
801 76 Gävle
026 - 64 85 00
Följ oss i sociala medier